Navazuji na předchozí článek „výbava pro focení architektury“ a pokračuji v představování foto techniky. Nyní se podíváme hlavně na fotoaparát a objektivy.
20 – Sony A7R III + Sony A6300
Za dobu mého focení jsem vyzkoušel již mnoho fotoaparátů. Poslední dva roky používám fullframe fotoaparát Sony A7R III. Fullframe fotoaparát je pro mě nutnost. Mohu tak využívat tilt/shift objektivy či ultra široké objektivy.
Na bezzrcadlovku Sony jsem přešel ze 3 důvodů:
- Pro reklamní fotografie a umělecké tisky jsem potřeboval větší rozlišení. 42 megapixelů je pro mě tak akorát. Větší rozlišení u verze IV mě naopak již neláká.
- Pro některé kompozice je velmi užitečný výklopný displej. Bohužel profesionální Canon zrcadlovky ho v té době vůbec neměly.
- Často cestuji a i tam jsem chtěl mít u sebe kvalitní fotoaparát. Díky přechodu ze zrcadlovky na bezzrcadlovku je nyní má výbava o dost menší a lehčí.
Občas fotím na místech, kam je náročné se dostat. Musím tak mít náhradní fotoaparát pro případ, že by se s tím hlavním něco stalo. Prozatím je to Sony A6300. Časem ho chci ale nahradit některým z modelů A7.
19 – Sony 12-24 / 4 G
Sony 12-24/4 je můj základní objektiv pro focení interiérů. Nahradil jsem jím dříve používaný objektiv Sigma 12-24 Art. Sigma byla opravdu perfektní, vážila však přes jedno kilo. Sony 12-24 je jen o trochu horší. Jeho váha je však okolo 600 g. V případě celodenního focení je rozdíl ve váze už znát.
Hlavní nevýhodou tohoto objektivu je jeho soudkovitost na širokém konci. Toto je ale nevýhoda skoro všech ultraširokých objektivů. Když to jde, snažím se těmto ohniskům vyhnout. Interiéry při tomto ohnisku nemají moc pěknou perspektivu.
Bohužel byty, zvláště v centru Prahy, jsou často velmi malé. Není tak mnoho jiných šancí, jak vše potřebné do záběru dostat.
21 – Tamron 17-28 / 2,8 + Tamron 28-75 / 2,8
Dva úžasné objektivy od Tamronu, z kterých jsem opravdu nadšený. Nikdy jsem nebyl fanouškem základních objektivů. To se však změnilo s pořízením Tamronu 28-75. Tento objektiv má světelnost 2,8. Přitom je však stále velmi malý a lehký. Nejčastěji ho používám na focení různých detailů. Napomáhá tomu i minimální zaostřitelná vzdálenost, která je okolo 20 cm.
Dlouho jsem používal objektiv Sony 16-35/4. Loni jsem ho nahradil Tamronem 17-28. Ten jeden milimetr na širokém konci mi samozřejmě chybí. Kresba objektivu je však o dost lepší. Bonusem navíc je pak světelnost 2,8 oproti 4 u Sony.
22 – Canon FD 135/2.8 + redukce Kippon
Objektiv, který používám cca. 1/4 roku a za jeho tip vděčím Honzovi Tichému. Chtěl jsem si pořídit nějaké malé a lehké cestovní tele. Objektiv sice nemá autofokus. To ale vyvažuje nízká váha 395g a velmi pěkný obraz. Zvláště na otevřenou clonu lezou z tohoto objektivu moc pěkné fotky.
Na cestování je to opravdu skvělé sklo. Obrovský bonusem pak byla také pořizovací cena. A to celých 1 800 Kč 🙂
23 a 24 – Canon TS-E 17/4 + Canon TS-E 24/3,5 II + Sigma MC-11
Mé dva základní objektivy pro focení architektury v exteriérů. Tilt/shift objektivy jsou pro focení architektury v podstatě nutnost. Oba používám již mnoho let, od doby co jsem fotil na Canon 5D II. Díky redukci Sigma MC-11 je mohu používat i na Sony fotoaparátech.
25 – Sony 28 / 2
Objektiv, který jsem si pořídil při přechodu na Sony. Změna značky není levná a tak jsem ze začátku hledal dostupné objektivy. Za cenu okolo 10 000 nabízí tento objektiv dobrou kvalitu. Používám ho hlavně na reportáže či na cestování. Hlavní nevýhodou je jeho větší soudkovitost.
26 – VOIGTLÄNDER 21/3,5 Color-Skopar
Moje další malé cestovní sklo. Občas někam vyrazím jen s jedním či dvěma objektivy. Vždy jsem tak u sebe potřeboval mít širokáč. Nejdříve jsem používal Zeiss Batis 18, který je opravdu skvělý. Neseděla mi však jeho velikost a také cena. Přeci jen, takovýto objektiv nechcete nechat válet třeba v kempu.
To vše vyřešil právě Voigtlander 21. Objektiv je úžasně malý, lehký a hlavně nenápadný. Případná ztráta by v tomto případě tak nebolela. Kresba objektivu je výborná. Tím hlavním kouzlem je ale clona s 10 lamelami. Ta vytváří nádherné hvězdičky na slunci či lampách.
Nafotím ještě pár ilustračních fotografií a brzy na něj napíšu recenzi.
27 – Kolíčky
Když fotím interiéry, tak je často potřeba napnout povlečení či záclony. Pro tyto případy mám u sebe vždy kolíčky.
28 – Shimoda pouzdro
Skvělé pouzdro, které je možné připnout na stativ. V pouzdru mám různé drobnosti jako vodováha, drátěná spoušť, čistící sada či různé filtry.
29, 30 – NISI filtry
Držák + sada NISI filtrů. Mám zde 3 ND filtry o různé intenzitě, která kombinuji s přechodovými filtry.
31,32 – Rozptylka na Godox blesky
Dva modifikátory na blesk Godox AD200. Jeden je reflektor a druhý širokoúhlý difuzor. Nejčastěji používám právě tento difuzor pro focení v interiéru.
33 – Reflexní vesta
V mnoha případech fotím ze silnice či v jejím okolí. V tom případě používám reflexní vestu.
34 – Tablet Samsung
Při focení interiérů se často s klientem řeší různé aranžmá. Do scény se přidávají dekorace, květiny, ovoce atd… V tomto případě je vše potřeba pečlivě zkontrolovat. Displej fotoaparátu je na kontrolu malý. Tablet tak používám jako náhledový monitor, který je s fotoaparátem spojený přes wifi.
35 – Plachty na stínění
V některých případech proniká okny do interiéru až moc intenzivní světlo. Pro tyto případy mám dvě plachty na stínění. Ty v případě potřeby natáhnu do okna.
Jedna plachta je černá, která světlo nepropouští. Druhá je bílá a polopropustná.
36 – Čistící ubrousky
Na lesklých předmětech jako je kov či sklo je vidět každý otisk a šmouha. Pro všechny případy tak sebou nosím čistící ubrousky, kdyby se při úklidu na něco zapomnělo.
37 – Bi-color Led světlo
Toto světlo používám při nočním focení, když fotím technikou light painting. Světlo má vestavěné difuzní klapky a je možné s ním zoomovat. Hlavně je ale u toho světla možné měnit teplotu bílé barvy z 5 600K na 3 200K.
39 – Kufr na foto techniku Manfrotto
Hodně dlouho jsem veškerou techniku nosil ve fotografických batozích. Čím více jsem však používal blesků, tím méně bylo použití batohu pohodlné. Často jsem pak nosil 2-3 batohy, aby se mi tam vše vešlo.
Loni jsem si tak pořídil fotografický kufr Manfrotto Pro Light Reloader Air-55. Kufr je naprosto skvělý a vejde se mi do něj většina techniky. Na zádech mi zůstal jen malý batoh, kde mám osobní věci s foťákem.
40 – Cestovní stativ Manfrotto Befree GT Carbon
Když cestuji, tak fotografuji i jiné motivy než jen architekturu. V tom případě není potřeba sebou tahat velký a těžký stativ. Pro tento případ mám karbonový stativ Manfrotto Befree GT.
Stativ zabere velmi málo místa a jeho váha je pouhých 1,5 kg. Přitom je stále dostatečně pevný. Jedná se tedy o ideální stativ na cestování.
O autorovi
- Jmenuji se Jiří Šebek
- Interiérů a architekturu fotografuji přes 11 let
- Za své fotky architektury jsem obdržel cenu Czech Press Photo
Co pro vás mohu vyfotit? Architekturu, interiéry či hotely.