Někomu se to tak nemusí zdát, ale k focení architektury je potřeba spousta různé výbavy. Zvláště pokud chcete dobře fotit i interiéry. Najednou začnete řešit věci jako studiové blesky, modifikátory světel atd…
Poslední dobou se mě spousta lidí ptá, co si pořídit na focení interiérů a architektury. Tak jsem se rozhodl vše sepsat do článku.
1 – Deštníkový softbox 80 / 100 / 140cm
Při focení interiérů často používám záblesková světla. Nejdříve jsem je zkoušel používat v kombinaci se softboxy. Ty ale nejsou ideální k cestování, pomalu se skládají a často na ně v interiéru nebyl prostor. Nahradil jsem je tedy kombinací různě velkých studiových deštníků.
2 a 3 – Stativy na světla Manfrotto
Blesky je potřeba na něco postavit. Nejdříve jsem používal obyčejné stativy za pár stovek. Aktuálně jsem je nahradil dvěma stativy Manfrotto 1052BAC a Manfrotto Mini Compact Stand. Ve složeném stavu jsou tyto stativy placaté, což je obrovská výhoda. Zabírají méně místa a je možné je snadno seckvanout k sobě.
4 – Stativ Manfrotto 055 carbon + hlava Manfrotto XPro 3WG
Stativů jsem za těch pár let vyzkoušel již hodně. Aktuálně používám model Manfrotto 055 v karbonovém provedení. Pro focení architektury je potřeba, aby byl stativ co nejvyšší. Díky karbonovému provedení nebude stativ tak těžký.
Převodové stativové hlavy Manfrotto
Mnohem důležitější je však výběr správné hlavy. Nejvíce se mi osvědčily převodové hlavy. Díky nim mohu nastavit kompozici na milimetr přesně, což bylo u ostatních hlav komplikovanější.
Mnoho let jsem používal výborný model Manfrotto 405. Loni jsem ho nahradil modelem Xpro 3WG, který je skoro o kilo lehčí.
5 a 6 – Blesky Godox TT685 a Godox AD200
Klasické externí blesky jsou v interiéru většinou nedostačující. Zvláště pokud je slunečný den a vy potřebujete toto světlo přebít. Nejčastěji tak používám kombinaci dvou blesků Godox AD200. Jedná se o bateriové blesky s výkonem 200W. Blesky jsou stále ještě docela malé. Jeden váží okolo půl kila. Na cestování jsou tak naprosto ideální.
Časem je však budu chtít doplnit ještě silnějším modelem. Nejspíše pořídím model Godox AD400 anebo nově představený a kompaktnější AD300 Pro.
Jako doplněk používám klasický blesk Godox TT685. Ten se hodí na dosvětlení menších částí. Díky své velikosti je možno ho snadno schovat, tak aby nebyl vidět v záběru.
7 a 13 – Kulatá výbojka a Godox odpalovač
Všechny blesky odpaluji pomocí odpalovače Godox X1T. Tento odpalovač podporuje TTL a ovládání je velice snadné. Celkově celý Godox systém nabízí hodně možností za příznivé ceny oproti značkové konkurenci.
Na blesk Godox AD200 mám dva druhy výbojek. Jednu klasickou a pak ještě tuto kulovou. Je podobná klasický studiovým bleskům a pokryje větší část scény.
8, 9, 10 – Led svítilna, Eneloop baterky a baterka do fotáků
Při nočním focení interiérů i exteriérů často používám techniku light painting. Na to se výborně hodí silná LED svítilna. Často mám u sebe ještě čelovku, kterou si pak svítím na foťák.
Základem jsou určitě také baterky. Pro blesky a odpalovače používám nabíjecí baterky Panasonic Eneloop. Používám je již několik let a jsem s nima maximálně spokojen.
Samozřejmostí jsou náhradní baterie do foťáku. Vždy mám minimálně dvě. Typicky pokud fotíte scénu, kde je drahá produkce. Nesmí se vám stát, že vám dojdou baterky ve foťáku.
11 – Levný studiový stativ
Než jsem začal používat ploché studiové stativy od Manfrotta, tak jsem používal běžné stativy za pár stovek. Až na jeden jsem již všechny prodal. Tento mám jako zálohu.
12 – Čistící sada Nisi + Zeiss
Pro čištění objektivů používám balónek od Nisi v kombinaci s mokrými utěrkami od Zeiss. Vše pak do sucha ještě otřu mikrovláknovou utěrkou Rodenstock.
Dejte si pozor, že levné balonky nasávají vzduch včetně bordelu v ovzduší. Balonek Nisi co mám, má uvnitř malý filtr na tento prach.
14 – Gelové filtry na blesk
Gelové filtry jsou nutnost pro focení nočních interiérových fotek s bleskem. Pokud budete v noci fotit bez těchto filtrů, tak jen velmi obtížně budete srovnávat teplotu bílé barvy. Blesk má totiž teplotu denního světla, na rozdíl od žárovek v místnosti.
15 – DJI Osmo Pocket
Poslední dobou experimentuji s DJI Osmo Pocket. Používám ho hlavně na backstage fotky a videa. Občas ho ale využiji i na natáčení videa pro klienta, pokud chce něco jednoduchého.
16,17 – Vodováha a dálková spoušť
Dvě části výbavy, které mám u sebe vždy. U focení architektury je vždy potřeba mít foťák přesně srovnaný se zemí. Proto používám klasickou vodováhu do sáněk blesku. Ta je daleko přesnější než ta elektronická ve foťáku.
Abych si následně foťák nerozhýbal, tak používám dálkovou spoušť. Jelikož se jedná jen o kabel a tlačítko, tak si vždy kupuji neoriginální za pár stovek. Nedává mi smysl za tuto část výbavy utratit přes tisíce korun za originální. Aktuálně mám spoušť JJC s displejem. Mohu si nastavit přesný čas expozice, což se mi hodí při focení na dlouhý čas.
18 – Popruh Peak Design
Další nedílnou součástí výbavy je popruh. Nedávno jsem si ho na focení zapomněl a bylo to peklo. Celý den jsem musel foťák nosit v ruce.
Již několik let používám popruhy Peak Design. Hlavním důvodem je možnost rychlého sundání popruhu. Pokud fotíte ze stativu na dlouhý čas, tak popruh musí zmizet. Jinak hrozí, že vám vítr díky popruhu foťák rozhýbe.
Zbytek výbavy, včetně fotoaparátu a objektivů naleznete v druhém článku.
O autorovi
- Jmenuji se Jiří Šebek
- Interiérů a architekturu fotografuji přes 11 let
- Za své fotky architektury jsem obdržel cenu Czech Press Photo
Co pro vás mohu vyfotit? Architekturu, interiéry či hotely.